Friday, December 14, 2012

Tiramisu kek


Assalammualaikum w.b.t

bila usia kandungan dah masuk ke 5 bulan ni. Banyak la mengidam.. salah satunya tiramisu kek.
bukan nak yang di beli dari kedai. nak yang buat sendiri..

jadi dalam ketidaklaratan ni. kugagahi jua hehe.. acah je. larat yang amat la. hehe ada je nak dibuat. 

jom layan resepi dia dulu..


1. Mixer.. brand suka hati korang le..


2. Kek Sponge.. beli je kat giant kalau malas nak bikin sendiri..

Kat giant mcm2 perisa ada.. aku carik perisa coklat.. tp takde lak.. yg ada perisa pandan aje.. huhuhu.. beli gak la sbb nak mkn tiramisu punya psl..

Ada org buat tiramisu guna biskut tiramisu kan.. ladyfinger ke hape ntah namanya.. tp aku lebih suka kek.. utk korang terpulang le.. nak kek boleh, biskut pun boleh..


3. Whipping cream.. guna dlm 250ml..

Ada mcm2 brand dan boleh di dapati di giant/jusco/cold storage dan sebagainya.. carik kat tempat brg2 sejuk ye.. korang nak beli yg 200ml pun boleh.. aku mmg suka beli yg 1 liter sbb boleh buat lebih..


4. Cream cheese.. pun ada byk brand.. tp aku suka brand kraft ni..


5. Serbuk koko


6. Serbuk nescafe dan esen vanila


7. Air utk bancuh nescafe.. bancuh tanpa gula ye..


8. Setengah cwn gula kastor

Utk makluman, aku doublekan semua bhn di atas kecuali kek/serbuk koko/mixer sbb aku suka byk cheese.. lg byk cheese dia lg best bila di makan..

Cara2 nak buat :


1. Mula2, masukkan cream cheese dlm bekas mixer tu.. apa2 bekas yg bersesuaian pun boleh..


2. Campurkan 250 ml whipping cream


3. Masukkan satu sudu teh esen vanila..


4. Masukkan setengah cwn gula castor..


5. Dan korang putar semua bhn tersebut sampai sebati semuanya mcm kat atas ni.. guna kelajuan paling rendah dulu.. pastu selow2 tingkatkan kelajuan.. jgn terus laju lak, kang terpercik kuar semua bhn2 tu kang..

Tak pun, korang putar dulu cream cheese dgn gula, esen vanila... last sekali baru whipping cream.. aku sbb dah biasa buat tu yg campur selonggok terus tu.. hehehhe..


6. Bancuh air td dgn sesudu kecik nescafe.. bancuh tanpa gula.. ni gunanya utk melembabkan kek td...


Mlm td aku buat mcm ni, tuang sket air nescafe dlm piring kecik..


7. Pastu aku tepekkan kek td dpn belakang cepat2..

Jgn rendam tau.. lembabkan ala kadar cukup.. pastu masuk dlm bekas khas.. kek td aku bentukkan mcm ni sbb aku nak buat tiramisu dlm cawan..


8. Akan jd camni le..


9. Pastu sauk cheese yg di putar td ke dalam cwn.. sukati korang le nak tebal byk mana.. aku suka byk2.. sbb sedap..


10. Dgn menggunakan penapis, korang taburkan serbuk koko di atasnya.. penapis bertujuan utk elak serbuk koko berketul2.. bapak besar aku punya penapis kannn.. kekekke


11. Pastu akan jd camni le.. lapiskan pulak atasnya dgn kek yg di lembabkan dgn nescafe.. ulang sama proses yg td..


12. Hasilnya akan jd camni lastly..

Buat le sampai abis ye.. aku buat dlm cwn supaya senang nak mkn.. sauk guna sudu je pastu ngap ngappp dpn tv.. takyah nak potong2 bagai.. hehe..


Menarik takkkk... hehehhe


13. Last sekali sejukkan dlm peti ais.. bkn pembeku tau..


15. Siap sedia utk di makan sejuk2.. sedappppp...

1 comment:

  1. tiramisu Hanum ni mmg sodap bangat...haishhh bilela nk beli mixer ni....

    ReplyDelete